Vainiaus
Bako eilėraščiai į mano sąmonę įsirėžė 2008 metais, kai jaunųjų filologų konkurso
metu tvirto, bet drauge ir švelnaus, melodingo balso savininkas Vainius Vilniaus
Universiteto V. Krėvės auditorijoje per vakarinius dalyvių poezijos skaitymus,
kai nė vienas iš jaunųjų filologų nedrįso pirmas lipti į sceną ir atrodė, kad
poezijos vakaras baigsis poezijai neprasidėjus, drąsiai užlipo ant pakylos ir
savuoju „Sergi, mano angele sarge, sergi“ davė startą skaitymams. Iš tų metų
konkurso atmintyje neliko veik nieko, o Vainius ir jo poezija liko. Paskui
tapau studente, sužinojau, kad rašytojai bei poetai skirstomi į jaunuosius (iki
trisdešimt penkerių metų) ir vyresnius, kad jaunų rašančių žmonių yra daug, kur
kas daugiau, nei galima sutikti jaunųjų filologų konkursuose, ir kad rašo tie
žmonės kur kas geriau, nei jaunųjų filologų konkurso dalyviai, susipažinau su
kai kuriais iš tų poetų ir su visų aktyviau besireiškiančių tekstais, radau
patinkančios ir mažiau patinkančios, įdomios ir nuobodesnės jaunųjų poetų
kūrybos, bet iki šiol Vainiaus balsas (ir čia turiu omeny ne tik tai, kaip jis
skaito, bet ir tai, ką rašo) man liko vienas skambiausių. Todėl ir šis tekstas
bus labiau ne recenzija, o pasidžiaugimas, kad poetas, kurį vertinu, išleido
naują poezijos knygą, jau trečią: pirmoji, „Lietaus spalvos“, moksleiviškų
eilėraščių knygelė išleista 2003
metais, antroji, jau ne eilėraščių, o poezijos knyga „Pretekstai“ – 2009 metais. Trečioji, šiemet išleista
knyga pavadinta „Kas vėjo – vėjui“.
Vainiaus
eilėraščiai – intymūs išsikalbėjimai ir pasikalbėjimai. Keletas jų (jei
teisingai skaičiuoju – trys) užrašyti su dedikacija mylimajai, dar vienas spaudoje
publikuotas su ta pačia dedikacija, tačiau dedant eilėraščius į knygą, ji
nuimta. Ir tuose su paskyrimu, ir kituose neišsigąstama atviros erotikos: „Aš
kopsiu krūtų kalneliais / Sizifo akmens ridenti“ (p. 17), “Ir kaip Jėzus aš mirsiu
laimingas / ant kryželio tarp tavo krūtų…” (p. 36), “Tu esi man nuoga pasirodžiusi, / pasilik dar trumpam. Amžinai.“ (p. 65), “Begalinė naktis, pilnatis, sniegas, varnos, žiema / ir kad šiąnakt
ji man atsiduoda // neplikyta kava, lietumi ir mėlynių vynu“ (p. 66) (nors pastarosiose eilutėse kalbama gal ne tiek apie vyro ir moters artumą, o apie
poeto ir poezijos). Meilės motyvas – vienas ryškiausių šioje knygoje. Lyrinis jis nuolatos kreipiasi į
idealizuotą, žaismingą lyrinę ją,
kalbina, iškalba švelnumą - „Savo skruostais primena madoną, / kai nekenčia,
jai atrodo – myli. / Iš jos delno žiemą lesa zylės“ (p. 70), lyrinis subjektas ne tik myli, bet yra mylimas – „Nudegusi pirštus nuo
mano skruosto, / slepi rankas į šilko kišenes - / pūslėti pirštai lieka nuo
manęs, / bet kitądien tą patį veidą glosto.“ (p. 75). Taigi Vainiaus poezija kupina gyvasties godulio, meilės išgyvenimų, troškimo
mėgautis gyvenimu – viskas taip, kaip ir turėtų būti jaunam žmogui, jaunam
poetui.
Kalbamasi
eilėraščiuose ne tik su mylimąja, keliuose tekstuose išryškėja pastanga
užkalbinti, atkreipti į save kitų poetų dėmesį. Eilėraščio „Be dūmų“ epigrafu
pasirinkta citata iš Maironio kūrybos, šitaip, matyt, norint parodyti savo
santykį su poetu, tam tikrų vertybinių nuostatų sutapimą – „Tiktai ne ramybės
man reikia – vis trūksta ugnies / iš degančio žaizdro, rūdijančių žnyplių
Hefaisto“ (p. 12) – kaip Maironio, taip ir Vainiaus lyrinis subjektas trokšta pavojų,
nes tik kova užtikrina nemarumą. Eilėraštis “Viskas, ką norėjote sužinoti apie
ją, bet nedrįsote paklausti” savo lyrine situacija ataidi iš Arno Ališausko
eilėraščio “Viskas apie jį” bei Aivaro Veiknio eilėraščio su paskyrimu A.
Ališauskui “Dabar jau tikrai viskas”; A. Ališausko bei A. Veiknio poetinio
diskurso lyrinio jo keitimas lyrine ja gali pasirodyti provokatyvus
ir sąmoningai įžūlus mėginimas įsirašyti į poetų gretas. O štai eilėraštyje “Miegančiųjų
pokalbiai” pamatyti jį Vainius kviečia Donaldą Kajoką bei Rimvydą Stankevičių,
žaisdamas šių poetų eilėraščių motyvais: epigrafe užrašytos D. Kajoko eilutės
“ar mane sapnuosi? Būtinai / ką į guolį kviesies? Vis tą patį”, o
priešpaskutiniame posme peerašomos R. Stankevičiaus eilutės. Palyginimui: R.
Stankevičiaus eilėraštyje “Agonija Getsemanės sode” rašoma – “Mano pirštuos jau
gęsta šviesos. / Tu jau kelkis, aš jau ilsėsiuos / Sniego kąsniais laukuos
išbarstytas… / Postą perduodu, labas rytas… // <…> Tau palieku įpūsėtą
pūgą žodžiais rašytą - / Gražu kuomet sningant pamainos mainos iš ryto…” (Iš R.
Stankevičiaus knygos “Patys paprasčiausi burtažodžiai”, p. 99). O Vainiaus eilėrašty užrašyta taip: „Tu jau kelkis, o aš ilsėsiuos - /
keičias pamainos, angele sarge“ (p. 131) Paminėtinas ir eilėraštis “Legionieriaus ruduo”,
formos trapumo, laikinumo įspūdžiu, o taip pat ir vaizdiniais – asiliukas,
zylės - primenąs D. Kajoko eilėraščius. Pasitikiu Vainiumi kaip poetu, tikiu jo
tekstais, todėl neabejoju, kad minėti dalykai yra ne kūrybinės minties
sutapimas, kitaip dar vadinamas plagijavimu ar kopijavimu, o jaunatviškai
drąsus žingsnis į poezijos Olimpą, poetų, kuriuos skaito ir turbūt vertina,
kalbinimas.
Ką dar galima pasakyti apie paskutinį
mohikaną (rimuoti mokantį lyriką) Vainių? Tikriausiai kažką apie eilėraščiuose
ryškų tėvo paveikslą, apie antikinius motyvus, apie ironišku žvilgsniu
fiksuojamą buitį, apie subtilumą, švelnumą ir dainingumą, apie iš klasikinės
literatūros tekstų į poeziją atėjusius simbolius, apie kalbėjimą apie tai, kas
yra poezija, apie savo kaip poeto savasties paieškas, apie knygos struktūrą, svarstyti,
ar knyga išliks, arba nieko nebesakyti, atsiversti atsitiktinį knygos puslapį,
pvz., 21, ir leisti kalbėti pačiam Vainiui, poetui jau be dirbtinai
klijuojamos „jaunojo“ etiketės, o tiesiog geram poetui.
Recenzija publikuota jaunimo žurnale Pašvaistė.
Recenzija publikuota jaunimo žurnale Pašvaistė.